מוהלים ורופאים ממליצים כך תימנעו מסיבוכים וזיהומים בברית המילה של בנכםמוהלים ורופאים ממליצים כך תימנעו מסיבוכים וזיהומים בברית המילה של בנכם

איך לבחור מוהל לברית מילה?

שתפו

שתפו בפייסבוק שתפו בוואטסאפ שתפו במייל

הורים צעירים החוגגים את לידת בנם, מתמודדים עם החלטה קשה מאחר ועליהם לבחור מוהל תוך זמן קצר מרגע הלידה, ועליהם לבחור בין מילה בבית או באולם אירועים ובין רב מוהל או רופא מוהל, עם הרדמה או ללא. לכן, כדאי לדעת כי מדי שנה נערכות בישראל מעל 80,000 בריתות, ועל פי נתוני הרבנות ומשרד הבריאות, כ-40 תינוקות בלבד מגיעים לבתי חולים בעקבות סיבוכים בברית מילה, כלומר זהו הליך בטוח עם סיכון נמוך ביותר, אך כדי למזער את הסיכונים כדאי לבחור מוהל מקצועי ומנוסה ולרכוש עבורו ערכה סטרילית לטקס על מנת להסיר את החשש לזיהומים ולסיבוכים.

סוגי מוהלים בישראל

בעבר הלא רחוק היה ניתן לבצע את טקס ברית המילה רק על ידי מוהל המבצע את הטקס על פי כללי ההלכה. בשנים האחרונות, בעיקר במגזר החילוני, החל טרנד חדש של מילה תחת הרדמה, הליך כירורגי המבוצע על ידי רופא מוסמך. זהו הליך המבוצע בחדר ניתוח סטרילי, לרוב במרפאה פרטית, כאשר יש מרפאות בהן ההליך מבוצע על ידי רופא שהוא גם מוהל בהכשרתו.

 

מאחר ואין חוק מחייב המגדיר מי רשאי לבצע טקס ברית מילה בארץ, ישנם לא מעט מוהלים ללא כל הסמכה, ולמעשה כל אחד יכול לעבוד כמוהל. לכן, חשוב לוודא כי בוחרים מוהל מוסמך מטעם משרד הדתות, או לבחור מוהל רופא מקצועי ומנוסה בעל מוניטין רב בתחום.

 

במגזר הדתי ובקרב שומרי מסורת נהוג להסתמך על מוהל דתי, לרוב רב בהכשרתו, בעל הסמכה מטעם משרד הדתות. מוהל מקצועי בודק האם התינוק כשיר לעבור את המילה מבחינה רפואית, עליו לעיין בטופס השחרור מבית החולים כדי לבדוק האם הפעוט סובל ממחלה זיהומית או מסיבוך רפואי שאינו מאפשר לו לעבור מילה. אגב, באתר של הרבנות הראשית ניתן למצוא רשימה עדכנית של מוהלים מוסמכים, כך מפחיתים את הסיכון לסיבוכים רפואיים, אך יש לזכור כי המילה נעשית ללא חומרי אלחוש, למעט המנהג המסורתי לטבול את המוצץ במעט יין לפני תחילת הטקס.

 

רופא מוהל מבצע ברית מילה לאחר בדיקת התינוק, כולל אבחון הרפלקסים של הפעוט. הוא משתמש בחומרי אלחוש ובמידה והוא מוסמך להרדים, הוא יכול לבצע את הברית בהרדמה, תוך הקפדה על סטריליות. הרופא ממשיך לעקוב אחרי מצב התינוק לאחר טקס המילה, לרוב ההורים נדרשים להגיע עם הפעוט למרפאה הפרטית של הרופא, מספר ימים אחרי הטקס, לצורך ביקורת ומעקב.

המלצות מפה לאוזן

ברוב המקרים ההורים הטריים והנרגשים בוחרים מוהל על פי חוות דעת מהסביבה הקרובה. מוהלים אינם נוהגים לפרסם עצמם, ושמם עובר מפה לאוזן. לכן, כדאי לבקש המלצות מקרובי משפחה, מחברים שנעזרו בשירותיו של מוהל רגיל או רופא, מקולגות בעבודה וכדומה. כמו כן, אפשר להסתמך על חוכמת ההמונים ולקרוא חוות דעת והמלצות על מוהלים מומחים ומנוסים.

 

לאחר בחירת המוהל, רופא או מוהל מוסמך מטעם משרד הדתות, אין לקחת סיכונים מיותרים וחשוב לרכוש ערכת כלים למוהל על מנת להבטיח מילה סטרילית ושימוש בכלים חד פעמיים.

ברית מילה בשבת
תופעות לוואי אחרי ברית מילה

שתפו

שתפו בפייסבוק שתפו בוואטסאפ שתפו במייל